Beginpagina > Gamen is leren


Gamen is leren

dinsdag 26 augustus 2008

Op 9 juli 2008 keurde het Vlaams Parlement unaniem een resolutie goed die de gamesector in Vlaanderen wil ondersteunen. De resolutie benadrukt onder meer de potentiële educatieve en culturele waarde van computerspellen.

Onderzoek

Het Vlaams Instituut voor Wetenschappelijk en Technologisch Aspectenonderzoek (viWTA) presenteerde in januari 2008 een onderzoek naar de effecten van gaming op jongeren. Het onderzoek gaf aanleiding tot een hoorzitting in de Commissie Jeugd, Sport en Media van het Vlaams Parlement en een voorstel van resolutie voor de ondersteuning van de gamesector namens alle meerderheidspartijen.

Games als didactisch instrument

Uit het onderzoek van het viWTA en de besprekingen in de Commissie bleek dat games een sterk educatief potentieel hebben. Games zorgen onder meer voor het aanscherpen van coördinatievaardigheden, het verbeteren van oog-hand-breincoördinatie, het probleemoplossend denken, het stimuleren van creativiteit, het leren beslissingen nemen en het leren van nieuwe talen, concepten en woorden. Ze kunnen ook bijdragen tot het versterken van sociale netwerken. Bovendien kunnen games (zoals bij de zeer populaire Wii-spelconsole) mensen laten bewegen, motorische vaardigheden bijbrengen én zelfs een therapeutische werking hebben. Daarom stellen de indieners van de resolutie dat games een didactisch instrument zijn dat in onderwijssituaties nog veel te weinig wordt ingezet.

De onderzoekers van het viWTA vonden geen causale band tussen het spelen van games en agressief gedrag, maar waarschuwden wel voor de verslavende effecten en nieuwe vormen van ongewenst gedrag als cyberhate en cyberpesten. Toch zouden de positieve effecten primeren.

De resolutie pleit voor de oprichting van een kenniscentrum Mediawijsheid dat kennis verzamelt over de technologische ontwikkelingen en onderzoek doet naar de educatieve mogelijkheden van nieuwe media. Het centrum zou ook in samenwerking met onder andere de Gezinsbond, het onderwijstijdschrift Klasse en de sociaal-culturele vormingsorganisaties voor jongeren en volwassenen sensibiliseringscampagnes opzetten.

Een volwaardige cultuurvorm

Games worden naast het educatieve en economische belang door de indieners beschouwd als een volwaardig cultuurproduct, net zo goed als films en boeken, dat meer beleidsmatige aandacht en steun verdient.

De resolutie werd op 9 juli 2008 unaniem door de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement aangenomen.

In de rechterkolom vind je de resolutie, de verslagen van de hoorzitting, de bespreking van de resolutie in de Commissie Cultuur en tijdens de plenaire vergadering.

Blijf op de hoogte: abonneer je op ons Digizine, of volg ons op Twitter.

De activiteit van de site opvolgen RSS 2.0 | Disclaimer | Overzicht van de site | Privé-site | SPIP | OWA